• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jämkning 2024 är nu öppet för ansökan | Öppet: 1:a Oktober - 19 November

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Hur avslutar man jämkning? Såg på min lön i januari att jag har jämkning kvar efter ett beslut som gällde okt, nov o dec. Hittar inte något om avslut på skatteverket.
Din arbetsgivare gör fel. Det står väl i beslutet vilket år det gäller.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Två snabba frågor får man jämka under en ev. skuldsanering och får man ens behålla ev. skatteåterbäring?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
Det får du.
Blir ofta inte mycket återbäring då man oftast inte betalar räntor.
Man kan ju tex ha avdrag för resor eller t.o.m. fått behåll ett belånat hus utan övervärde, så för några kan det nog vara värdefullt.
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
191
Mottagna reaktioner
66
Poäng
196
Finns det något bra sätt att se hur mycket man skulle få genom jämka? Försöker ta reda på om det är värt det
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Finns det något bra sätt att se hur mycket man skulle få genom jämka? Försöker ta reda på om det är värt det
Det är ungefär lika lätt som att sitta nu och klura ut hur deklarationen 2025 kommer se ut..
Det är den skatteåterbäring du får/brukar delat på 12
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Två snabba frågor får man jämka under en ev. skuldsanering och får man ens behålla ev. skatteåterbäring?
Yes. Brukar oftast inte bli några större summor att tala om. Men man får jämka och man får behålla återbäringen under skuldsanering.

Jag funderar på att jämka endast en månad, nolla skatten den betalningsfria månaden juni 2024 för att tidigarelägga större startkaptial om jag har en skuldsanering som vunnit laga kraft till dess.

Kommer ha lite icke ränta-relaterade avdrag att göra för detta år. Det resulterar väll kanske i att jag får 0% skatt i Juni, men ingen återbäring eller i värsta fall några kronor (0-2000kr) planerad restskatt 2025.

Det finns även en poäng med att jämka det man eventuellt kan sista år av skuldsaneringen. Säg att man har sista betalningen under 2028. Men får en återbäring 2029 från 2028. Då är det lika bra att ta ut det på jämkning 2028 för att underlätta sista året lite, så hanterar man det 2029 när man är skuldfri om det skulle uppkomma en liten restskatt.

Så det är mina 2 planerade år att jämka. Första året för att dryga ut startkapitalet lite och sista året om jag har något att jämka för att pengarna behövs mer under skuldsaneringen än året efter som skuldfri på återbäringen.

Kan alltid dyka upp situationer. Men på förhand är det dom 2 åren som ”makes sense” att jämka om man har något att jämka enligt mig. Förmodligen blir det bara en period på 1-2 månader att jämka för mig dom åren.
 
Senast ändrad:

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Det får du.
Blir ofta inte mycket återbäring då man oftast inte betalar räntor.
Ok, .men om man är skyldig just Skatteverket pengar, är dom tvunga att snällt vänta på sin del av kakan från skuldsanerings inbetalningarna oxå el roffar dom åt sej återbäringen? Går min sanering genom börjar den i mars/april sa min handläggare. Jobbar mkt övertid vissa månader så dras typ 50% skatt på en del av lönen men utslaget på hela åretfår jag tillbaka mkt som Skatteverket ruffsat åt sej när jag gått på utmätning. Denna månad är första månaden jag själv betalar 15000+ kr till KFM då jag har inledande.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp